Naar Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu Naar Gotenburg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu

Naar Gotenburg

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 Juli 2023 | Zweden, Gotenburg

Het was dus een bezemkast volgens Frans waar we vanmorgen uitrolden. Gelukkig dat het voor 1 nacht was en de douche lekker warm al was hij klein. Het bed was goed maar stond tegen de muur dus ik moest over Frans heen klimmen om eruit te komen. Ontbijt wisten we waar we wezen moesten van de vorige keer. Dit is prima, op zijn zondags ontbeten met eitjes geroosterd brood en croissantjes. Koffie en thee een smoothie en dan kunnen we er weer even tegen. Om even over half 10 staan we in het station ophef bord te kijken maar geen trein naar Gotenburg om 10.10 uur, word zoeken naar info, en ja hoor onder een gele vlag staat iemand met een geel hesje. Inmiddels hebben we op een ander bord gelezen dat die trein gecanceld is.[e-1f629] Het gele hesje vertelt ons dat we bij spoor 19 in de bus moeten stappen en dat er op ons gewacht word. Dus hard doorlopen naar het laatste spoor rechtdoor- linksaf- deur door - linksaf naar beneden. Weer een geel hesje die ons doorverwijst naar de bus naar beneden. He, he, we zitten in de bus die direct vertrekt naar Ski ( echt waar) een uurtje bussen dus en daar staat de trein die niet vanaf Oslo kon vertrekken op ons te wachten. Van Ski naar Moss en Frederikstad en dan de laatste plaats in Noorwegen Halden. Inmiddels is ondanks het stukje bussen de trein helemaal op tijd bij ieder station via ED naar Oxnered, Trollhattan naar Gotenburg. Het landschap veranderd weer naar wat glooiend en grasland met koeien. We komen om 13.45 uur aan en daar regent het dat het giet . Maar even wachten en om Google kijken waar ons hotel is het Elite Plazahotel. Het is een kwartiertje lopen en als het droog is lopen we er bijna direct heen. Wat een k*t STEENTJES op de stoep nog erger dan kinderhoofdjes en dan al die plassen en de bussen die vlak langs je rijden en als je niet uitkijkt ben je zeiknat. We zijn bij het hotel, is dit ons hotel wow dat is wat anders dan de bezemkast van gisteren. Wat een binnenkomst het enige wat we missen is de portier met hoge hoed. [e-1f602]Dit is geen vergane glorie van vroeger tijden, dit is goed in stand gehouden. We checken in, wat een kamer riant gewoon zeker in vergelijking met gisteren en zetten onze tassen op de kamer, even opfrissen en naar buiten lekker lopen en een koffie en theetje scoren met op zijn zondags iets lekkers erbij. Ja niet het regent weer knap, gelukkig een paraplu [e-2614]️ bij ons maar het gaat zo hard regenen dat we links op de hoek al snel bij een soort konditorei naar binnen schieten. Helemaal niet verkeerd zien we heerlijke taartjes en koffie in een kopje en een hele pot rooibosthee( met losse thee in een zakje) daar hou ik van. Mooie zaak en erg in trek bij iedereen. Nou het duurt even voor die grote pot leeg is en het ook weer droog is. We lopen naar een kerk die we van ver al zien en kijken of we een kaarsje aan kunnen steken. Ja hoor een mooie grote kerk en alles is goud wat er blinkt[e-1f61c] Een kaarsje weer voor diegene die we missen en voor degene die het nodig hebben in moeilijke tijden.[e-1f618] Buiten is het weer gaan regenen we lopen naar een overdekt winkelwalhala. Het heet Nordstan en is immens groot je kijkt er ook door naar het station lopen. Er zijn niet alleen veel winkels er zijn ook heel veel eettentjes je struikelt er bijna over. Van Mac Donalds tot restaurants zijn er. Het gebouw is 3 verdiepingen en is in een vorm gebouwd je zou er nog verdwalen. We gaan er weer uit als het droog is en dan loop je zo de winkelstraat in we hebben gegoogled naar een Ierse pub voor jawel de dagelijkse Guinness voor Frans en gevonden. Wat een grote tent weer waar je ook nog eens goed kunt eten en omdat het weer regent nemen we, ik een pizza en Frans een lekkere entrecote. Beiden zijn heerlijk. Alleen ging het mis met de patat en salade bij die entrecote. We kregen dat als voorgerecht?????? Hadden we effe moeten zeggen zei de serveerster toen we erover spraken. Oké dan eerst patat, salade bewaren en dan vlees en pizza. Frans nog een Guinness en ik een watertje wat je hier dus gewoon zelf van de toonbank uit de fles mag schenken en dat kost niets. We kijken om ons heen wie en wat er allemaal in de pub zit en dat is divers van jong tot oud. Naast ons zit een man alleen zou het een alcoholist zijn zit daar met een biertje en nog een biertje valt in slaap word weer wakker haalt nog een biertje en helemaal alleen. Vanavond is er geen live optreden maar in Ierse pubs is dat vaak wel zo. Het is weer droog dus nog even de benen strekken is goed na het eten. We lopen door de stad en fotografeer een mooie kerk en een ander mooi gebouw. Daarna gaan we toch naar onze kamer uitgebreid douchen, we hebben wel een bad maar daar houden we allebei niet van. Nog even nieuws en weer. Mijn verhaal van deze dag schrijven vroeg in bed want om kwart voor 8 morgenochtend vertrekt de trein naar Hamburg. Welterusten.

• 04 Juli 2023 - 22:55

Monique Zuidgeest:

Wat een kletsnat verhaal..... maar wel genoten neem ik aan.

• 04 Juli 2023 - 23:51

Agna Scheffers :

Hoi Mariska wat een schitterende reis iedere dag lees ik met plezier je verslag !

• 05 Juli 2023 - 12:03

Monique De Groot :

Leuk verhaal weer. Jammer van de regen, maar het voordeel is dat je dan lekker lang binnen kan zitten[e-1f61c]. En lekker hoor elke dag een Guinness[e-1f44c]

• 05 Juli 2023 - 12:53

Elly :

Hoi Mariska,

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken.

Lees je verslag iedere dag met veel plezier.

Geniet nog van jullie laatste mooie dagen.

Groetjes,

Ellie.[e-1f44d]

• 05 Juli 2023 - 17:38

Jet :

Heerlijk zo'n mooi hotel.....genieten!