Dagje Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu Dagje Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu

Dagje Stockholm

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

21 Juni 2023 | Zweden, Stockholm

Na weet een heerlijke nacht slapen vanochtend rond 9 uur aan het ontbijt. We hebben ons verbaasd over hoe uitgebreid het buffet is, je kunt echt alles krijgen, behalve HAGELSLAG want dat is echt Hollands. Met een goed gevuld maag de rugtas ingepakt. Het is een prachtige dag met zon en 26 tot 27 gr. Ons doel is varen over de Stockholms wateren. We hadden gehoopt met die stoomboot van gisteren maar helaas die ligt uit de vaart door motorpech. Dan maar een oer Hollandse rondvaartboot geboekt. Wandelend langs Klara sjo en Norrstom (het water dus) vinden we een mooi plekje voor koffie en thee. Krijgen we daar toch beiden een pot koffie en pot thee voor een klein prijsje, niet te geloven. Gelijk maar even van de mooie toilet gebruik gemaakt voor we gaan varen. Vanaf het water zie je pas hoe immens groot Stockholm is met eilandjes bewoont en onbewoond en veel water, Rotterdam valt erbij in het niet. Stockholm bestaat eigenlijk uit 7 eilanden die nu verbonden zijn door bruggen en dammen. We zien het paleis van de Noorse koning, gaan door een sluis zien nieuwbouw en ook oud langs de kust. Het museum waar het houten oorlogsschip ligt wat ze bouwden in 1700 wat na de tewaterlating direct zonk. Na 300 jaar hebben ze hem naar boven gehaald. Een groot pretpark aan het water. Drie grote vaten als monument dat daar de jenever stokerijen waren. De zeilboot van de koning helemaal ingepakt. Na een paar uur zitten willen we de benen strekken en wandelen door het oude centrum. Waarom zijn hier zoveel mooie oude gebouwen vroeg ik me af. Doordat Stockholm altijd neutraal is gebleven in alle oorlogen is het nooit gebombardeerd. Het word ook allemaal goed onderhouden dat zien aan alle steigers en werklui die her en der bezig zijn. Dan zien we ineens een roeisloep met een in goud uitgevoerd huisje erop zou het ook van de koning zijn? We weten het niet maar het is een heel spektakel om het te zien aanleggen. Kijken dus en foto’s maken. Je maakt van alles mee als je het wilt zien. Hierna gaan douchen en opgedoft uiteten in de oude stad. We belanden bij een goede Italiaan in een volgens ons straat van Nils Holgerson, dat zien we aan de ganzen die daar hangen[e-1f602]. Na een heerlijke penne voor Frans en vis voor mij lopen we weer naar het water en pakken een drankje op een steiger waar af en toe een sloep of ander klein bootje voorbij vaart. We sluiten af met een korte wandeling en Frans kijkt nog even tv en vertelt mij dat het morgen weer een mooie dag word terwijl ik dit schrijf. Morgen tot 18 uur nog de tijd om meer van Stockholm te zien. Voor nu welterusten.

• 22 Juni 2023 - 10:16

Monique De Groot :

Leuk weer om jouw verhaal te lezen Mariska. Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Veel plezier nog!

• 27 Juni 2023 - 17:27

Carla:

Na een avontuurlijke treinreis genieten van Hamburg, Kopenhagen en Stockholm. Mooie steden waar jullie je goed vermaken. Leuk om te lezen.