Vandaag trein- bus-boot- trein Bergen-Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu Vandaag trein- bus-boot- trein Bergen-Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu

Vandaag trein- bus-boot- trein Bergen-Oslo

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 Juli 2023 | Noorwegen, Oslo

Het was een vroege goedemorgen vandaag omdat we om 8.23 uur in de trein naar Voss gingen. We beginnen het gewoon te vinden, tassen weer inpakken, een ontbijtje en lunch broodjes, tandenpoetsen en uitchecken. Vandaag een speciale treindag we gaan met de trein naar Voss vandaag met de bus naar Gudvangen en daar op de boot door het Sognefjord. Dan van Myrdal naar Oslo. Het is een modern hotel had ik al geschreven de eerste foto heb ik van het ontbijtbuffet gemaakt, zie de ramen voor daglicht daarop. Op naar het station, het regent, maar niet erg dat is aan de overkant. We zijn oprijd en moeten even wachten op het perron bij een geel lint. Dan komt de conducteur en legt uit dat we in een bepaald deel van de trein moeten gaan zitten omdat een deel onderweg afgekoppeld word. Wij hebben besproken plaatsen en checken dat bij hem is oké. In de trein naar Voss dat is 1 en half uur daar gaan we de bus in maar onderweg vertraging door het moeten wachten op het sein spoor vrij, dit word al normaal voor ons. Het betekend dat we later bij Voss aankomen en de hele horde van mensen daar allemaal tegelijk naar de bussen willen meesten ook net als wij met koffer en dan die Amerikanen [e-1f629] wat een volk moeten overal al eerste bij zijn. In de bus komen we erachter dat de reisleidster van die Amerikanen een Nederlandse is Ruth uit Rotterdam. Zij op de stop plaats naar ons toe, wat leuk Nederlanders even normaal praten. Leuke meid, zij werkt voor een reisorganisatie in Zwitserland die reizen voor buitenlanders door Europa begeleid, we komen haar ook weer op de boot tegen. Rond 11 uur stoppen we bij Stalheim in de buurt. Uit de bussen 3 stuks allemaal dwars door een restaurant naar het uitzichtpunt met een waanzinnig uitzicht op een dal tussen de bergen. Terug de bus in voor de 2 de helft van de bustrip. Het blijft mooi foto’s van watervalletjes maken soms 1 op je foto soms ook 3. Dan komen we in Gudvangen aan, je snapt het al, de bussen stromen leeg, ook die Amerikanen en in de rij voor de boot waar we mee het Sognefjord op gaan en dat is het langste fjord van Noorwegen. Bij iedere nieuwe bocht heb je een ander uitzicht het is geweldig om te zien en veel foto’s gemaakt. Het was ook lunchtijd dus we gingen eerst binnen waar plaats was om te zitten ons brood opeten. Dat was snel op als je heel snel naar buiten wil om foto’s te maken. Het was een bootreisje van 2 uur maar het is omgevlogen. O ja gelukkig was het hier droog maar winderig dus jassen aan. Rond 14 uur kwamen we aan in Flam waar we 2 uur hadden om de benen te strekken er was ook een museum over de aanleg van dit spoor leuk om de oude treinen te zien. Om 16 uur met de Flambahn naar Myrdal gingen dit is een toeristische route die door velen word gedaan en ook natuurlijk die Amerikanen weer dus in de rij en kijken of je een goed plekje kon vinden. Maar dat was niet moeilijk want overal had je en waanzinnig uitzicht. Deze trein hebben ze nog een beetje nostalgisch gehouden. Halverwege deze treinreis werd er gestopt bij de Kjosfossen waterval. Het spoor loopt over de waterval maar ze hebben daar een plateau gemaakt om uit te stappen en foto’s te kunnen maken. Het was overweldigend al dat water met een enorme kracht naar beneden komt en je word nog nat ook waar een soort mist komt op je neer. In Myrdal aangekomen zouden we ruim een half uur hebben om een snelle hap te nemen om daarna in de trein naar Oslo te stappen. Dat liep even anders want je voelt hem al aankomen de trein had vertraging. Hadden we wel rustig de tijd om onze vette hap op te eten. Eindelijk om 18 uur zaten we in de trein. ( 20 min. later) We zouden om 22.50 uur in Oslo zijn als alles goed zou verlopen, niet dus door de eerste vertraging ging de wet van Murphy in wel 3 keer moest de trein stoppen op een wisseling omdat er een goederentrein van de andere kant voorrang had. Nou dan ben je een stuk later in Oslo het wat 23.25 uur toen we daar waren. Wat nu wel hebben gezien is dat we weer wat verder van de poolcirkel zaten omdat het hier toch om 10 uur half 11 donker begon te worden. En aangekomen in Oslo was het donker. We gingen weer naar hetzelfde hotel als voor Bergen dus daar liepen we zo heen in een paar minuten. We kregen gauw de sleutel en er werd al bijgezegd dat er voor een kleine kamer betaald was????? Komen we in die kamer……kamer het lijkt een kast zo klein de vorige kamer was veel groter, maar ja we zijn het zat gaan lekker douchen, ik schrijf mijn verhaal en dan lekker slapen want morgen direct weer een reisdag naar Gotenburg. Welterusten

• 04 Juli 2023 - 09:30

Marian:

Tsjonge, jullie reizen er wat af! Maar prachtig om te zien. Groetjes Marian.

• 04 Juli 2023 - 13:36

Carla:

Mooie dag met die prachtige fjorden. Leuk ook de afwisseling trein en bus en boot.

Geniet van Oslo[e-1f970]

• 04 Juli 2023 - 20:09

Jet :

Gaaf he die forden,en lekker groen alles[e-1f44c]

• 04 Juli 2023 - 20:50

Monique Zuidgeest:

Heb je de muziek nog gehoord en de vrouw zien dansen richting Myrdal....?

Wel toeristisch maar toch mooi en nat![e-1f609]

• 05 Juli 2023 - 11:47

Monique De Groot :

Mooi verhaal weer om te lezen Mariska. Zo leuk dat je dit allemaal opschrijft[e-1f600]. Prachtig altijd de kracht van een waterval!