Dagje Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu Dagje Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Mariska Knaap - WaarBenJij.nu

Dagje Bergen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

02 Juli 2023 | Noorwegen, Bergen

Ondanks de trein dag van gisteren waren we moe genoeg van alle indrukken en hebben tot 9:uur geslapen. Vannacht wel wakker geweest en toen regende het behoorlijk. En als we nu de gordijnen opendoen regent het ook, de weersverwachting is ook niet zonnig bewolkt en regenachtig en het word ook niet warmer als 16 gr. We trekken allebei een trui met lange mouwen aan en met onze jassen en een paraplu moet dat genoeg zijn. Eerst maar een zondagochtend ontbijt, je zou bijna vergeten welke dag het is, vandaag ga ik voor scrambled eggs en zalm nu het toch kan weer lekker brood erbij en een sapje, smoothie en glas water. Speciaal deze zondagochtend neem ik en chocolade broodje, het smaakt allemaal goed. Voor Frans is het iedere dag zondag want iedere dag 2 eieren terwijl hij thuis alleen op zondag 1 eitje eet. Maar zijn zondag uitspatting is croissantjes met jam, naast de boterhammen met kaas. Thee en jus erbij en zijn zondagochtend ontbijt is ook compleet. Geen lunch mee want we ontbijten vrij laat en nemen later koffie en thee met iets lekkers erbij. Nemen maar 1 rugtas met wat we nodig hebben onderweg. Gaan eerst maar naar het treintje van de Floybanen naar boven in de regen daar naartoe lopen, niet leuk maar hopelijk word het straks beter. We nemen een enkele reis want gaan terug lekker lopen. Van boven af maken we wat overzicht foto’s. Er ligt verderop een cruise schip de Carnival Pride ( Dorothy hebben jullie daarmee gevaren?) Nu maakt Frans een selfie van ons, dat is uniek voor hem hij maakt nooit foto’s en weet al helemaal niet hoe mijn I phone werkt. Naar beneden lopende maak ik van veel stromende beekjes een foto. Het blijft een beetje regenen. Via de huizen weer terug naar beneden je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken, want er zijn zij paden die uitdagender zijn. Frans mag die nemen, doet hij niet, maar ik blijf vandaag op het reguliere pad de voetjes zijn een beetje moe. Als we de huizen bereiken maak ik wat foto’s.Beneden gekomen was het wel al half 2 en boven hadden we koffie en water genomen. Nu pakken we op een terras koffie en thee met appeltaart erbij maar wat blijkt Frans had een dessert besteld want het was een restaurant die geen los gebak verkocht dan hadden we de volgende winkel moeten hebben. Het was voortreffelijk appeltaart met bolletje ijs en chocolade saus en snippers erbij. We willen naar het cruiseschip lopen wat we van bovenaf hebben zien liggen, dat gaan we doen na de koffie/ thee pauze. We volgende de lijn van het water in de haven zodat we aardig wat kilometertjes maken. Zijn we in de buurt van het cruiseschip, kun je er niet dichtbij komen om een mooie foto te maken of we moeten nog weer een eilandje omlopen. Nou dat word mij te gortig inmiddels al 10 km gehad die voetjes van mij voelen dat al wel, zeker de voet die geopereerd is en bedenk erbij dat het bergje op en bergje af is. In Nederland zijn ze allemaal weggehaald omdat bijna iedereen een mobiel heeft maar hier in Bergen staat er no een hoor een telefooncel. Onderweg maak ik op dit eiland weer foto’s van huizen die erg lijken op herenhuizen in Den Haag. We lopen terug naar het centrum en komen de cruiseboot mensen tegen die weer terug de boot op gaan, de meesten hebben tasjes met aan kopen bij zich. Er word door de mensen hier ook op ingespeeld je ziet dichtbij de boot een plein met allemaal kraampjes met souvenirs. Voor ons geen souvenirs want wij zijn geen bootpeople. Terug in de haven is het tijd voor Frans zijn biertje en ik neem voor de verandering water, lekker op een terrasje zitten en mensen kijken.

Vandaag ook een paar foto’s van onze kamer gemaakt en zie het plafond is gewoon te zien dat het betonplaten zijn en de muur achter ons bed met spiegels en houten lamberisering. Hoef je niet te stuken of behangen zoals aan de andere kant. Ook hier hangt een tv, de enige plek waar geen tv was, was in dat huisje in Svolvaer en daar hebben we het niet gemist. Na even een rustmomentje ingelast te hebben op onze kamer gaan we tijdig eten want morgen is het vroeg op. Aan de haven staan allemaal marktkramen met restauratie gelegenheid en ze verkopen alleen vis dus daar gaan we vis eten. Frans gaat voor wat hij kent fish and chips en ik ga ook niet echt uit mijn comfortzone met gegrilde zalm. Er lagen allerlei soorten die ik ook nog nooit had gezien en aangezien ik geen Noors kan lezen weet ik dan ook echt niet wat er lag het leek een ronde cactus of een soort egel maar je kon het eten heb ik gezien. Omdat er nog geen Guinness gedronken was even op Google zoeken naar een Ierse pub en die was dichtbij, afrekenen en daarheen. Een echte Ierse pub compleet met tig tv schermen want ook in Noorwegen kijken ze graag voetbal. Dat weten we omdat we met leuk Noors stel wat er zit in gesprek raken. Waarom spreken Noren goed Engels , ze leren dat al vanaf hun 6 de jaar en zoals dit meisje je in een restaurant op de trein of op een internationale school werkt blijft dat goed. Haar vriend heeft zich opgewerkt van conducteur tot nu werken in het regelstation van de seinen en mensen onder zich heeft. Dat meisje was heel creatief want toen we gingen zitten zat ze te breien. Ze heeft een site waar ze zelf gemaakte breisels, zelf genaaide kleding verkoopt en ook sieraden een echte crea bea dus. We namen afscheid omdat we op tijd naar bed willen en zij gingen ook naar huis want moesten ook vroeg op. Even mijn verhaal afmaken, ik dacht het opgeslagen te hebben om af te maken maar volgens mij is het al verstuurd vanmiddag[e-1f648]. Lekker douchen en vroeg naar bed. Morgen een afwisselende trein-bus-boot- flambaan dag. Tot morgen.


  • 02 Juli 2023 - 17:45

    Monique De Groot :

    Leuke stad hoor!![e-1f600]


  • 02 Juli 2023 - 21:39

    Marc:

    Weer een gezellig én leerzaam verhaal! Die herenhuizen lijken idd erg op huizen in Den Haag.

    Geniet er verder van!

    X


  • 02 Juli 2023 - 23:29

    Dorothy Mitchell:

    [e-1f600][e-1f60e]

    
    


  • 04 Juli 2023 - 20:03

    Jet :

    Mooi verhaal weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Mariska

Treinreis DE POOLEXPRESS

Actief sinds 18 Juni 2023
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 3434

Voorgaande reizen:

18 Juni 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

Landen bezocht: